Som stále unavená, čo mám robiť?

Používate čoraz častejšie frázu „som vyčerpaná“? Cítite sa fyzicky alebo psychicky unavene a máte málo energie? Únava môže mať negatívny dopad na pracovné výkony, rodinný a spoločenský život. Dôvodom nemusí byť vždy zdravotný problém, častokrát je potrebné iba upraviť si životosprávu.

Pravidelný a kvalitný spánok

Nedostatok spánku je jedným z hlavných dôvodov únavy počas dňa. V prvom rade si nastavte režim, choďte si ľahnúť a vstávajte v rovnakom čase, ideálne aj počas víkendu a dovolenky. Odporúčané je spať 7-8 hodín, no dĺžka spánku závisí aj od aktivít, ktoré boli vykonávané počas dňa. Je prirodzené, že po náročných pracovných či športových aktivitách je potrebných viac hodín spánku. Vytvorte si vhodné prostredie na spánok, miestnosť dostatočne vyvetrajte a vypnite elektrické zariadenia, ktoré pôsobia rušivo (televízor, rádio). Na kvalitu spánku má vplyv nielen tvrdosť matraca a tvar vankúša, ale aj zloženie obliečok a pyžama. Ak ste precitlivení na svetlo a hluk, používajte štuple do uší a klapky na oči.

Pestrá strava

Na pocit únavy vplýva aj zloženie stravy. Všimli ste si, že po potravinách s vysokým množstvom sacharidov a hlavne rafinovaných cukrov (napr. ochutené nápoje, sladkosti, biele pečivo) ste chvíľkovo „nabudená“ a následne pociťujete útlm. Spôsobuje to náhle zvýšenie hladiny cukru v krvi. Snažte sa konzumovať radšej menšie porcie 4-5 krát denne. Ak máte chuť „niečo si zahryznúť“, dajte si ovocie alebo oriešky. Pestrá strava bohatá na vitamíny, minerály a proteíny vám zabezpečí dostatok energie.

Pestrá strava

Zdroj: Freepik.com - Pestrá strava

Pitný režim

Máte niekedy toľko roboty alebo povinnností, že sa nestíhate ani napiť? Zanedbávanie pitného režimu má za následok nielen únavu, ale aj bolesti hlavy a zníženie schopnosti sústrediť sa. Odporúčane je vypiť 0,5 litra tekutín na 15 kg telesnej váhy. Uprednostnite čistú vodu z vodovodu, stolovú či minerálnu vodu pred sladenými nápojmi. Čistú vodu si môžete ochutiť ovocím (citrusmi, bobuľami) a mätou alebo použiť prístroj na výrobu perlivej vody. Počas letných horúčav a športových aktivitách je potrebné prísun tekutín zvýšiť.

Pitný režim

Zdroj: Freepik.com - Pitný režim

Pravidelné cvičenie

Počas cvičenia sa uvoľňuje hormón endorfín nazývaný aj „hormón šťastia“, ktorý pozitívne ovplyvňuje náladu a pocity šťastia. Začnite napr. 15 minútovou prechádzkou denne alebo rýchlou chôdzou a postupne si pridávajte ďalšie pohybové aktivity. Vaše telo sa vám poďakuje, budete mať nielen viac energie, ale aj kvalitnejší spánok a vyformujete si postavu.

Oddychové aktivity a hobby

Jedným z príznakov dlhodobého až chronického stresu je únava. V dnešnej hektickej dobe sa stresu vyhnúť nedá, preto je potrebné venovať sa v priebehu dňa alebo aspoň počas víkendu aktivitám, pri ktorých si dokážete oddýchnuť alebo zrelaxovať. Každý z nás je iný, niekto si oddýchne pri varení, čítaní alebo pri športovaní. Dôležité je nájsť si hobby, pri ktorom sa uvoľníte a načerpáte novú energiu.

Oddychové aktivity

Zdroj: Freepik.com - Oddychové aktivity

Vyskúšajte tieto jednoduché rady a uvidíte, že sa po pár dňoch budete cítiť lepšie, budete mať viac energie a chuť venovať sa novým aktivitám.

Použité zdroje:

  1. [1] How to Feel Less Tired and More Alert During the Day
  2. [2] 15 Ways to Combat Tiredness
  3. [3] Always Tired? Here Are 17 Ways to Feel More Energized ASAP
  4. [4] 9 Ways to Get Your Energy Back
  5. [5] How to Stop Feeling Tired All the Time
  6. [6] Kalkulačka pitného režimu