Ako poraziť nespavosť?

Ako ste spali poslednú noc? Máte za sebou 8 hodín kvalitného spánku alebo ste nemohli večer zaspať? Ak bol váš spánok prerušovaný a ráno ste sa zobudili unavaný, nie je to problém, ktorý trápi iba vás. Poruchami spánku trpí takmer 1/3 dospelej populácie na Slovensku. Každodenné vystavovanie sa stresu, nadmerná pracovná záťaž a množstvo informácií, ktoré sa k vám dostáva na „spracovanie“ vplývajú na vašu duševnú pohodu. Častokrát nemôžete zaspať napriek vašej vyčerpanosti alebo máte plytký spánok. V noci sa niekoľko krát zobudíte, pretože vaše podvedomie pracuje a spomeniete si na nevybavené pracovné povinnosti či nevyriešené problémy.

Problém so spánkom

Zdroj: Freepik.com - Problém so spánkom

Spánok pomáha regenerácií duševných a telesných síl ľudského organizmu. Podceňovanie kvality a dĺžky spánku má za následok hormonálne a metabolické poruchy sprevádzané zníženou imunitou voči chorobám a infekciám. Začnite postupne pracovať na vašom duševnom a fyzickom zdraví. Ak urobíte ešte aj drobné zmeny vo vašej spálni, časom zistíte, že spánok je opäť vašim nerozlučným spoločníkom.

Pracujte na vašom duševnom a fyzickom zdraví:

  • zaveďte si spánkový rituál - choďte spať a vstávajte vždy v rovnakom čase nielen počas pracovného týždňa, ale aj cez víkendy,

  • vyhnite sa ťažkým jedlám (mastným a pikantným) aspoň 3-4 hodiny pred spaním,

  • nepite žiadne tekutiny minimálne hodinu pred spaním, aby ste mali neprerušovaný spánok - ak musíte ísť v noci na toaletu, snažte sa ísť potme alebo pri tlmenom svetle,

  • nevykonávajte pred spaním náročné športové aktivity - šprinty, dvíhanie činiek a podobne,

  • zabudnite na pracovné starosti a iné povinnosti - niekoľko minútovou prechádzkou, krátkou relaxáciou alebo obľúbenou voľnočasovou aktivitou sa snažte vyčistiť si myseľ,

  • nečítajte si pred spaním pracovné správy ani mailovú komunikáciu,

  • zabezpečte svojmu organizmu pestrú stravu, dostatok vitamínov a minerálov - napr. B-komplex, magnézium.

Pestrá strava

Zdroj: Freepik.com - Pestrá strava

Urobte drobné zmeny vo vašej spálni:

  • nastavte optimálnu izbovú teplotu - za ideálnu teplotu sa považuje 18 – 20°C, napr. príliš vysoká teplota v letných mesiacoch prekračujúca 24°C negatívne vplýva na kvalitu spánku,

  • udržiavajte v miestnosti čistotu a pred spaním dobre vyvetrajte,

  • používajte kvalitnú posteľnú bielizeň a paplón podľa ročných období - tenký letný vs. hrubší zimný paplón,

  • investujte do ortopedického vankúša a kvalitného anatomického matraca s pamäťovou penou,

  • zabezpečte v miestnosti dostatočnú tmu použitím žaluzia, roliet alebo závesov,

  • nahraďte tmavú farbu na stenách alebo tapety s výrazným vzorom za svetlé farby a jednoduché dizajny, ktoré pôsobia vkusne a vytvoria dobrú atmosféru,

  • nezabudnite na používanie čističky vzduchu - napr. zvlhčovače vzduchu počas zimných mesiacov, keď je z dôvodu kúrenia suchý vzduch, čističky vzduchu pre alergikov, ionizátory.

Spálňa

Zdroj: Freepik.com - Útulná spálňa

Nedostak spánku ovplyvňuje kvalitu vášho života, preto je odporúčané pri opakujúcej sa nespavosti vyhľadať odborníka alebo navštíviť spánkové štúdio.

Použité zdroje a produktové affiliate linky: